Social CRM | Wat is het? - ICTinformatiecentrum.nl

Social CRM

CRM toepassingen via social media

Social CRM is een volgende stap in customer relationship management. Waar eerst de communicatie met relaties alleen verliep via e-mail, internet (online), telefoon, persoonlijk of andere ‘oude’ kanalen, maakt social CRM gebruik van social media. Doel is om met gebruikmaking van social media technieken en services interactie te creëren met relaties. Als u gebruik wilt maken van social CRM is het van belang dat uw CRM software hier voorzieningen voor biedt.

Social media

Bij social CRM speelt ook social media monitoring een rol. Doel hiervan is dat leveranciers reageren op reacties van klanten en gebruikers van hun producten, waarbij die reacties via sociale media als Twitter, Facebook, Instagram of LinkedIn worden gegeven. Toepassingen zijn voor het verbeteren van de dienstverlening aan klanten en in de marketingcommunicatie.

Koppeling CRM software

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Veel organisaties hebben accounts op sociale media kanalen als Twitter, LinkedIn en Facebook. Maar wat gebeurt er mee? Is er bijvoorbeeld een koppeling naar het CRM systeem? Want dan kun je optimaal van die nieuwe generatie communicatietools profiteren. Er gaat veel informatie rond op sociale media, al was het maar de beoordeling van uw producten en diensten door (onder meer) uw klanten. Dan is het wel zo prettig als u die informatie kunt vastleggen in uw CRM software oplossing. Dan voorkomt u dat u een vervelende fout voor de tweede keer maakt.

Voordelen

Het hoeft echter niet altijd om fouten te gaan; u kunt via de sociale media snel reageren op vragen vanuit uw klanten. U kunt die groepen of individuen leren herkennen die belangrijk zijn in een customer community. Omdat zij anderen beïnvloeden met hun commentaren en meningen. Als u in staat bent die specifieke ‘influencers’ op een positieve manier te beïnvloeden of te sturen, geeft u dat een voorspong op anderen. Wie kan beschikken over CRM software die volledig geïntegreerd is met sociale media, Social CRM, heeft absoluut de beste kansen voor de toekomst. Sociale media worden namelijk steeds belangrijker in het ‘sturen’ van klantgedrag. Maar ook in het sturen van het gedrag van uw eigen medewerkers…

Lees meer over social CRM in de gratis boeken en whitepapers van het ICT informatiecentrum en blijf geïnformeerd via de ICT nieuwsbrief.