Aanschaf van een CRM pakket: neem de tijd - ICTinformatiecentrum.nl

CRM pakket

Aanschaf van een CRM pakket: neem de tijd

Er zijn diverse redenen waarom beslissingen over de aanschaf van een CRM pakket steeds sneller genomen lijken te worden. Het is de vraag of dat verstandig is. Want een betere oplossing kan snel over het hoofd gezien worden.

Dat keuzes sneller genomen lijken te worden, is verklaarbaar. De nieuwigheid is er inmiddels wel vanaf en dus is er meer bekend over wat CRM is en kan. Daarnaast trekken veel CRM aanbieders met gratis testperiodes de aandacht. De stap naar aanschaf is vervolgens laag, want ook de kosten vallen mee en de verdere ingebruikname lijkt eenvoudig. Pas als op enig moment iedereen in de organisatie die met CRM software moet werken er ook daadwerkelijk mee werkt, worden de beperkingen duidelijk. Het bewaren, oproepen en bewerken van klantgegevens of contactpersonen gaat minder eenvoudig dan gedacht. De koppeling met andere software loopt niet lekker. De mobiele CRM applicatie voor uw buitendienst medewerkers is minder geavanceerd, dan u hoopte. En het maken van een selectie, het versturen van een mailing of de interne communicatie over een klant ging in de vorige CRM oplossing eenvoudiger.
 

‘Iedere moderne CRM oplossing lijkt al snel aan al uw wensen te voldoen.’

 

Kent u de verschillen?

Er zijn heel veel eigenschappen waarop u een CRM pakket kunt beoordelen en vergelijken. Het is zonde als u deze niet goed kent, voordat u een besluit neemt. Denk goed na over hoe uw verkoopproces en klantcommunicatie er over een paar jaar uit ziet. Kijk naar alle mogelijkheden die CRM oplossingen bieden en bepaal dan pas welke belangrijk voor u zijn. Spreek meerdere leveranciers, voordat u een besluit neemt. En structureer het proces waarin u tot de keuze komt. De CRM box van het ICT informatiecentrum bestaat niet voor niets.

Moderne CRM oplossingen lijken al snel aan al uw wensen te voldoen. Maar wat er onder de motorkap gebeurt en waar de beperkingen zitten ontdekt u pas na grondiger onderzoek. Doet u dat, dan ziet u de verschillen en maakt u een betere keuze.


Wat is uw ervaring?

Herkent u als gebruiker of IT specialist het bovenstaande scenario en wilt u daarover iets schrijven of zeggen? Stuur uw reactie met verwijzing naar deze blog dan naar redactie@ictinformatiecentrum.nl. Inhoudelijk waardevolle reacties voegen wij graag toe aan dit artikel. Als u wilt dat uw naam en bedrijfsnaam daarbij vermeld worden, dan geeft u dat aan in uw bericht.