CRM leveranciers | Hoe u kunt selecteren - ICTinformatiecentrum.nl

CRM leveranciers

Verschil tussen adviseren, produceren en implementeren

CRM leveranciers leveren u producten of diensten rondom de keuze en toepassing van customer relationship management software. Er kan onderscheid gemaakt worden in CRM adviseurs, softwareleveranciers en CRM implementatie specialisten. Soms bieden CRM leveranciers een combinatie van deze drie aan, anderen zijn gespecialiseerd in één van deze activiteiten.

CRM leveranciers

CRM adviseurs

CRM software ondersteunt het commerciële proces in uw organisatie. Alle contacten, informatie en documenten rondom uw sales, account management en marketing legt u in de CRM oplossing vast en zijn beschikbaar en beheerbaar via desktops, laptops, tablets, smartphones of andere devices die u voor de toegang van uw CRM systeem gebruikt. Om te weten hoe u optimaal van een CRM pakket gebruik kunt maken en hoe een oplossing het beste aansluit bij uw salesprocessen en communicatiemethoden, zijn een goede analyse en een doordachte CRM strategie noodzakelijk. Ook is actuele kennis over trends en ontwikkelingen nuttig en kan het raadzaam zijn dat er kennis beschikbaar is over het aanbod van CRM software. U leest hier alles over in de door het ICT informatiecentrum samengestelde boeken en e-books over CRM selectie, waaronder het ‘Handboek Softwareselectie’ en het boek ‘CRM software selectie’. In deze fase kan externe hulp nodig zijn van CRM adviseurs, consultants of specialisten, want onder die begrippen komt u hen tegen. Zij kunnen u helpen met het opzetten van uw CRM project, zonder in de fase al te sturen in de richting van een bepaalde CRM oplossing. In deze fase, waarin strategie, oriëntatie en de definitie van eisen en wensen het belangrijkst zijn, is het van belang dat de adviseur volledig onafhankelijk is. Controleer hierop, voordat u met een adviserende CRM leverancier in zee gaat.

Softwareleveranciers

Er zijn twee type CRM leveranciers die zich bezig houden met de levering van de CRM software: (1) leveranciers die zelf zorgen voor de ontwikkeling en productie van de software, zoals Microsoft Dynamics CRM, Salesforce, SAP, Super Office, Teamleader vele andere minsten zo gerenommeerde CRM softwareproducenten en (2) leveranciers die CRM software niet zelf maken, maar wel leveren. Dit zijn vaak de dealers of resellers van de eerste groep CRM leveranciers. Als u hulp wenst bij de selectie van CRM software, dan is de kans niet groot dat u bij beide categorieën de onafhankelijkheid aantreft die daarbij wenselijk is. De verleiding om gefocust te zijn op eigen CRM oplossingen is dan te groot. De meerwaarde van dealers en resellers is vaak dat zij vanwege hun gerichte branche- en proceskennis, goede begeleiding kunnen bieden bij het afstemmen van de software op uw bedrijfsproces. Soms bieden deze CRM leveranciers daarom ook eigen, door henzelf ontwikkelde software, aanvullende op het standaardproduct de CRM software nog beter geschikt maakt voor bepaalde toepassingen.

Implementatiespecialisten

Deze leveranciers van CRM oplossingen zijn niet zelf de ontwikkelaar of producent van de software. In plaats daarvan richten deze specialisten zich op het installeren, configureren en volledig bedrijfsklaar maken van de CRM oplossing. Vanwege de grote kennis die dit vraagt van de oplossing zelf, beperken CRM leveranciers die implementeren zich vaak tot één of twee verschillende softwareproducten.

Lees meer over CRM leveranciers in de gratis boeken en whitepapers van het ICT informatiecentrum en blijf geïnformeerd via de ICT nieuwsbrief.