Digitale transformatie | Wat is het? Uitleg – ICT informatiecentrum.nl

Digitale transformatie

Hoe nieuwe IT en technologie markten, businessmodellen en bedrijven beïnvloeden

De digitale transformatie van de samenleving, het bedrijfsleven, overheden en business modellen is in volle gang. Nieuwe, snel ontwikkelende IT oplossingen en technologie veranderen de wereld om ons heen met hoge snelheid. Digitaal transformeren of niet is voor steeds meer bedrijven geen keuze meer, maar een noodzaak. Maak hier kennis met de digitale transformatie.

Op deze pagina

Wat is digitale transformatie?

Nieuwe digitale technologie biedt nieuwe mogelijkheden om bedrijfsprocessen van organisaties zodanig in te richten dat er nog beter voldaan kan worden aan eisen en verwachtingen van afnemers en gebruikers van de producten en diensten van die organisaties. Digitale transformatie is het proces waarmee organisaties die digitale technologie in hun bedrijfsprocessen implementeren en de bedrijfscultuur aanpassen. Het heeft grote invloed op klantbeleving, interactie met klanten, bedrijfsprocessen, businessmodellen en onderscheidend vermogen. Lees verder: digitale transformatie toepassing

Wie helpt u verder?
Digitale transformatie grijpt in op uw bedrijfsprocessen, uw IT oplossingen en zelfs uw bedrijfscultuur. Externe kennis en expertise kan wenselijk of noodzakelijk zijn. Deze organisaties met specialisten kunnen u verder helpen.

Niet redactioneel

Succesfactoren

Hoewel ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie bepalend zijn voor de mogelijkheden, wordt het succes van digitale transformatie daar niet door bepaald. Menselijke factoren spelen hier een belangrijkere rol in. Daarom vereist een succesvolle transformatie niet alleen de implementatie van IT oplossingen en moderne digitale technologie, maar ook aan aanpassing van de bedrijfscultuur. Bestaande stramienen, werkwijzen, denkpatronen en gewoonten moeten vervangen worden door een aanpak die zich kenmerkt door openheid, transparantie, flexibiliteit en een zo hoog mogelijk niveau van klantgerichtheid.

Waarom belangrijk?

Zakelijke en particuliere klanten verwachten in toenemende mate van iedere leverancier, wat zij bij andere – vaak nieuwe – aanbieders ook ervaren: betere service, snellere levering, goede retourcondities, enzovoort. Kunt u niet leveren wat een andere aanbieder wel biedt, dan mist u de order en bent u in het ergste geval een klant kwijt. Veel aspecten spelen hierbij een rol: uw bereikbaarheid, uw zichtbaarheid op internet, de wijze waarop klanten bij u kunnen bestellen, de kanalen waarmee uw klantenservice bereikbaar is, de snelheid waarmee u een order bevestigt en uitlevert, de heldere communicatie over condities, kosten, facturen, enzovoort. In veel markten zijn nieuwe bedrijven opgericht met duidelijke focus op IT en technologie, die gevestigde bedrijven in hoog tempo verslaan.

Digitale transformatie kan daarom niet genegeerd worden. Iedere organisatie in iedere markt zal op zijn hoede moeten zijn en om de continuïteit te waarborgen tijdig moeten investeren in nieuwe IT oplossingen en technologie.

Lees ook dit over digitale transformatie
Digitale transformatie toepassing en voorbeelden
Invloed van digitalisering op bedrijfsprocessen
Succesfactoren digitale transformatie