Digitale transformatie | Wat is het? Uitleg – ICT informatiecentrum.nl

Digitale transformatie

Hoe nieuwe IT en technologie markten, businessmodellen en bedrijven beïnvloeden

De digitale transformatie van de samenleving, het bedrijfsleven, overheden en business modellen is in volle gang. Nieuwe, snel ontwikkelende IT oplossingen en technologie veranderen de wereld om ons heen met hoge snelheid. Digitaal transformeren of niet is voor steeds meer bedrijven geen keuze meer, maar een noodzaak.

Op deze pagina

Wat is digitale transformatie?

Nieuwe digitale technologie biedt nieuwe mogelijkheden om bedrijfsprocessen van organisaties te optimaliseren. Hierdoor kunnen zij nog beter voldoen aan de eisen en verwachtingen van klanten van die organisaties. Digitale transformatie is het proces waarmee organisaties zich op die nieuwe situatie aanpassen. Enerzijds betekent dat de implementatie van moderne digitale technologie in hun bedrijfsprocessen. Anderzijds gaat het om een aanpassing van de bedrijfscultuur. Digitale transformatie heeft grote invloed op klantbeleving, interactie met klanten, bedrijfsprocessen, businessmodellen en onderscheidend vermogen. Juist omdat deze aspecten het bestaansrecht van iedere organisatie voor een groot deel bepalen, is digitale transformatie een thema waar iedere organisatie nu of in de komende jaren mee te maken krijgt. Lees verder: toepassing en voorbeelden

Succesfactoren

Hoewel ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie bepalend zijn voor de mogelijkheden, wordt het succes daar niet door bepaald. Menselijke factoren spelen hier een belangrijkere rol in. Daarom vereist een succesvolle transformatie niet alleen de implementatie van IT oplossingen en moderne digitale technologie, maar ook aan aanpassing van de bedrijfscultuur. Bestaande stramienen, werkwijzen, denkpatronen en gewoonten moeten vervangen worden door een aanpak die zich kenmerkt door openheid, transparantie, flexibiliteit en een zo hoog mogelijk niveau van klantgerichtheid.

Waarom belangrijk?

Zakelijke en particuliere klanten verwachten in toenemende mate van iedere leverancier, wat zij bij andere – vaak nieuwe – aanbieders ook ervaren: betere service, snellere levering, goede retourcondities, enzovoort. Kunt u niet leveren wat een andere aanbieder wel biedt, dan mist u de order en bent u in het ergste geval een klant kwijt. Veel aspecten spelen hierbij een rol: uw bereikbaarheid, uw zichtbaarheid op internet, de wijze waarop klanten bij u kunnen bestellen, de kanalen waarmee uw klantenservice bereikbaar is, de snelheid waarmee u een order bevestigt en uitlevert, de heldere communicatie over condities, kosten, facturen, enzovoort. In veel markten zijn nieuwe bedrijven opgericht met duidelijke focus op IT en technologie, die gevestigde bedrijven in hoog tempo verslaan.

Digitaal transformeren kan daarom niet genegeerd worden. Iedere organisatie in iedere markt zal op zijn hoede moeten zijn en om de continuïteit te waarborgen tijdig moeten investeren in nieuwe IT oplossingen en technologie.

Lees ook dit over digitale transformatie
Beginnen met digitale transformatie
Toepassing en voorbeelden
Invloed van digitalisering op bedrijfsprocessen
Succesfactoren