IT beheer | Uitleg, checklist en specialisten – ICT informatiecentrum

IT beheer

Voor een optimaal gebruik van software en hardware, onderhoud en beveiliging

IT beheer of IT management heeft tot doel om alle software en apparatuur die u gebruikt, zo goed mogelijk te laten functioneren. Alleen dan kan uw organisatie dat ook en kunnen bedrijfsprocessen optimaal verlopen. Het belang wordt duidelijk als er in de beschikbaarheid van IT oplossingen iets misgaat. Dan blijkt hoe belangrijk een goede implementatie is, hoe onmisbaar tijdig onderhoud is en hoe essentieel het is dat een organisatie weet wanneer vervanging nodig is. Functioneel beheer, applicatiebeheer en technisch beheer zijn er dan ook allemaal onderdeel van.

Op deze pagina

Wat is IT beheer?

IT beheer of IT management is gericht op het optimaal laten functioneren van alle vormen van IT in uw organisatie. Dat betreft niet alleen de al in uw organisatie aanwezige software en hardware en het gebruik en onderhoud daarvan, maar ook de vernieuwing of beveiliging van de IT oplossingen. In de definitie wordt onderscheid gemaakt in functioneel beheer, applicatiebeheer en technisch beheer. Lees meer over wat is IT beheer

IT beheer checklist

Het uitbesteden of outsourcen van IT beheer biedt steeds meer organisaties voordelen ten opzichte van het zelf beheren van hun applicaties en infrastructuur. Of dit ook voor uw organisatie geldt, kan alleen bepaald worden met een goed beeld van de aanwezige IT oplossingen en praktische kennis over de mogelijkheden van het uitbesteden van het beheer. Met deze checklist weet u snel op welke vlakken er verbeterpunten zijn in het beheer van uw IT toepassingen. Beantwoord de vragen en bepaal of het verder onderzoeken van de mogelijkheden zinvol voor u is. IT beheer checklist

9 signalen van een slechte IT infrastructuur

Veel IT architecturen zijn in de loop van de jaren uitgegroeid tot een spaghetti-configuratie. Wisseling van de wacht bij het IT management, afdelingspolitiek en wildgroei van nieuwe systeemcomponenten bezorgt zowel technologen als eindgebruikers hoofdbrekens en handenvol werk. Lees hier 9 signalen van een slechte IT infrastructuur.