Belang van software voor de handel - ICT informatiecentrum

Belang van software voor de handel

Voor een gemiddelde omzetgroei van 14% had menig Nederlandse groothandel een paar jaar terug veel over gehad. Maar ondanks de goede vooruitzichten zien handelsbedrijven het vinden van nieuwe klanten (66%) en kostenbeheersing (45%) als de belangrijkste uitdagingen. Opvallend, want andere branches hebben deze zorgen niet. Dat blijkt uit een onafhankelijk, jaarlijks terugkerend onderzoek door Pb7 in opdracht van Exact Software. In vier trends leest u hier de meest opvallende uitkomsten van het onderzoek en leest u hoe handelsbedrijven hierop kunnen inspelen.

Meer online concurrentie

Handelsbedrijven zijn gewend aan internationale concurrentie – ook op online gebied. Sterker nog, Nederlandse handelsbedrijven realiseren gemiddeld 40% van de omzet online. Dat is maar liefst 2x zoveel als in omringende landen. Toch zet volgens 48% juist die online concurrentie de prijzen onder druk. Vandaar de voortdurende focus op kostenbeheersing en het vinden van nieuwe klanten. De marges zijn en blijven nu eenmaal lager. Niet gek als de concurrentie zelfs uit de keten komt zoals 21% aangeeft. Verder geeft 28% aan dat ze last hebben van fabrikanten die rechtstreeks aan consumenten leveren.

Wat u als handelsbedrijf kunt doen
Door nauwer samen te werken met de rest van de keten realiseert u een betere service voor uw klanten. Denk hierbij aan dropshipping. U kunt niet voorkomen dat uw leveranciers direct gaan verkopen aan consumenten, maar u kunt ze wel te slim af zijn door een betere service te bieden.

software voor de handel

Online is de toekomst, maar we hebben een duwtje nodig

De voordelen van online verkopen zijn blijkbaar duidelijk. Maar desgevraagd wat ze ervan weerhoudt om hun online inkomsten te vergroten zijn de antwoorden een beetje apart. Zo gaf 34% aan dat er volgens hun geen duidelijke vraag is. En van de 21% die anders aantikte, bleek het merendeel te zeggen dat niets ze ervan weerhoudt. Dat terwijl er in zowel B2B als B2C over het algemeen steeds meer online wordt verkocht.

Wat u als handelsbedrijf kunt doen
Door order- en voorraadbeheer maar ook facturatie en boekhouding te integreren met de webshop is het veel makkelijker schalen qua online verkopen. Als een bestelling via de webshop direct richting het magazijn gaat, kunnen de orderpickers direct aan de slag. Zowel u als uw klant weten dat het op voorraad is, want uw webshop ziet de voorraadniveau’s. Zo kunt u veel meer orders aan. Doordat de afhandeling van de factuur geautomatiseerd is, blijft de cashflow gezond.

Onnodig opzien tegen verandering

De 19% die aangaf dat meer online verkopen een te grote verandering aan hun processen zou betekenen. Maar aangezien online verkopen de nieuwe standaard worden (als ze het al niet zijn) is het zaak om processen juist op die online verkoop in te richten.

Wat u als handelsbedrijf kunt doen
Tegenwoordig is het steeds makkelijker om uw processen flexibel en toekomstbestendig in te richten met online bedrijfssoftware. Daarbij is de investering lager dan bij traditionele on-premise software, de implementatietijd kort en de flexibiliteit hoog. U kunt namelijk uw eigen pakket samenstellen door het te koppelen aan de systemen of services die u nodig heeft, zonder tussenkomst van de leverancier.

Niet lullen maar steeds slimmer poetsen

Zoals eerder aangegeven staan de marges nog steeds onder druk. 42% geeft aan dat ze de marges verbeteren door hard te onderhandelen met leveranciers. 41% zweert bij hard werken en meer verkopen – niet lullen maar poetsen dus. Toch beginnen steeds meer handelsbedrijven in te zien dat er ook wat slimmer gepoetst kan worden. 28% zet in op kwaliteitsproducten en pakt daar meer marge. 27% weet meer marge te vinden door het voorraadbeheer anders in te richten. Over het waarom zijn ze duidelijk. Ze willen meer waarde creëren voor hun klanten. 37% doet dat door de prijzen in lijn met de waarde te houden en 36% wil snel en flexibel leveren.

Wat u als handelsbedrijf kunt doen
Ook hier geldt dat de integratie van de verschillende processen zorgt dat een handelsbedrijf zo efficiënt mogelijk draait. Als bijna al het invoer- en bestelwerk geautomatiseerd is, kunt u veel sneller leveren en bovendien uw verkopers op grotere accounts zetten. Zo kunt u meer binnenhalen. U hoeft ze in ieder geval geen telefonische bestellingen meer te laten doen. Dat is zonde van ieders tijd en inspanningen.

Slimmer voorraadbeheer

Daarnaast kunt u ook met slimmer voorraadbeheer producten gaan verkopen waar meer marge op zit. Ook hier is dropshipping of beter samenwerken met leveranciers een uitkomst. Dan hoeft u geen kostbare voorraad aan te houden die maar mondjesmaat verkoopt en vooral ruimte in uw magazijn in beslag neemt. Dat risico hoeft u niet per sé te verschuiven naar uw leveranciers. Maak bijvoorbeeld afspraken met productiebedrijven die een product pas bij een bestelling in elkaar gaan zetten. Als de communicatielijnen kort en duidelijk zijn is dat helemaal geen probleem. Kortom, interessante trends waar ook jouw handelsbedrijf mee te maken zal hebben.

Bron: Exact, kennispartner van het ICTinformatiecentrum.