Moeizame IT projecten | Winnaars en verliezers - ICT informatiecentrum

IT projecten

Winnaars en verliezers bij moeizame IT projecten

Veel bedrijfssoftware projecten lopen uit op grote teleurstellingen. De nieuwe oplossing blijkt niet werkbaar voor uw medewerkers of levert geen verbeteringen en voordelen op. Vervelend voor u. Vervelend ook voor de leverancier van de bedrijfssoftware die het liefst een succes op zijn naam schrijft. Maar omzet is voor hen ook niet onbelangrijk.

Wanneer er nieuwe bedrijfssoftware moet komen, loopt het proces vaak volgens dezelfde route. Allereerst wordt geïnventariseerd wat er mis gaat in het oude systeem en wordt bedacht wat het nieuwe doel is. De softwareleverancier wordt gebrieft en gaat aan de slag. Vervolgens blijkt in de testfase dat de medewerkers niet kunnen of willen werken met het nieuwe systeem. Ze zijn blijven hangen in de oude manier van denken en proberen dit toe te passen op de nieuwe software. Op dit moment heeft u twee keuzes. U kunt meegaan in de mening van de softwareleverancier, die gaat voor vernieuwing en verbetering. Of u kunt eisen dat de software aangepast wordt op basis van de wensen van de medewerkers. Helaas wordt vaak gekozen voor de tweede optie. Uiterst negatief voor uw project, maar kassa voor de leverancier.

Vendor lock-in

De softwareleverancier wordt met de nieuwe eisen teruggestuurd naar de tekentafel. Hij bouwt de bedrijfssoftware zo om dat de belangrijkste gebruikers hun oude werkwijze kunnen behouden. Maatwerk dus en dat kost een flinke hoeveelheid geld. Het resultaat is een systeem wat u al had. De nieuwe techniek wordt in het keurslijf van de oude manier van denken gegoten. U schiet er niets mee op en er ontstaat een extra probleem: de vendor lock-in. De leverancier is de enige partij die dit maatwerk in beheer kan en wil nemen. Tot u een andere oplossing kiest, heeft u geen andere keuze dan bij deze leverancier te blijven. Dit kan u veel geld kosten.

Hoge kosten voorkomen

U kunt deze situatie voorkomen. Het probleem is namelijk te vinden bij uw key-users: de medewerkers. Zij hebben namelijk de verwachting op dezelfde manier als voorheen te kunnen blijven werken. Dit is meestal niet de meest logische werkwijze. In de loop der jaren hebben zij talloze workarounds gecreëerd die ze niet zo snel zullen afstoten. De enige manier om ervoor te zorgen dat medewerkers een nieuw systeem niet massaal afwijzen, is door duidelijkheid aan het begin van het proces. Dit is hét moment om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. De oude werkwijzen voldoen niet meer, op naar het nieuwe doel. In deze fase onduidelijkheid laten ontstaan over het doel en de verwachtingen van uw softwareproject, geeft u slechts één zekerheid: dat u een ‘lastig’ project tegemoet gaat, met u, de organisatie, de medewerkers en uw portemonnee als verliezers. De leverancier van de bedrijfssoftware is er minder treurig over.


Suggesties om verder te lezen

Nieuwe bedrijfssoftware: users willen, maar de baas niet (Artikel)
Uitstelgedrag bij IT projecten. Herkenbaar? (Artikel)
Zo pakt u uw softwareproject aan (PDF)
Waarom IT projecten mislukken (e-boek)

Gratis voor u beschikbaar

Bedrijfssoftware box (voor selectie van ERP, CRM, HRM, DMS, TMS, BI oplossingen)

Ook interessant

Nieuws en ontwikkelingen (ICT nieuwsbrief)
Alle gratis boeken (ICTboekensite.nl)
Alle whitepapers (ICTwhitepapers.nl)