Attended RPA en unattended RPA
- Wat is attended RPA?
- Wat is unattended RPA?
- Verschillen, toepassingen en voordelen
Wat is attended RPA?
Attended RPA heeft betrekking op hoe een RPA bot functioneert. Deze bot is software die een bepaalde taak in de organisatie, of een onderdeel daarvan, kan overnemen. Een attended bot moet worden opgestart door een medewerker, bijvoorbeeld doordat deze op een knop drukt in de gebruikersinterface. De bot gaat dan bijvoorbeeld gegevens ophalen uit verschillende systemen en presenteert deze in de interface. Daarna is zijn actie weer afgelopen. Kenmerk van deze vorm van functioneren is dat de bot nooit automatisch aan de slag gaat.
Toepassingen attended RPA
Attended bots worden gebruikt als software die op commando bepaalde acties uitvoert. Dat kan gaan om het ophalen van gegevens, het aanmaken van bestanden, zoals een helpdeskticket, een bankrekening of een verzekeringspolis, of juist het verwijderen van gegevens. Vaak kan de bot verschillende acties uitvoeren, afhankelijk van het specifieke commando. Een voorbeeld is een helpdesk. De medewerker kijkt niet zelf in verschillende systemen en voegt niet zelf tickets toe aan het ticketingsysteem, maar drukt op de betreffende knop in zijn unieke interface. De robot wordt daarmee getriggerd en gaat aan het werk.
Het werkproces wordt met een attended bot dus gedeeltelijk geautomatiseerd. Hoewel het aantal geautomatiseerde handelingen een aanzienlijk percentage van het gehele werkproces kan vormen, blijft de software direct mensgestuurd. Tijdbesparing en daarmee een grotere klanttevredenheid van interne of externe klanten zijn de voordelen van deze vorm van automatisering. De medewerkerstevredenheid kan ook stijgen, omdat men één interface heeft en niet meer zelf in allerlei verschillende systemen hoeft te kijken.
Wat is unattended RPA?
Unattended RPA is de tegenhanger van attended RPA. Bij deze vorm van automatisering werkt de RPA bot zelfstandig. Hij wordt natuurlijk eerst geconfigureerd, maar eenmaal in bedrijf zal menselijke tussenkomst alleen nodig zijn als er een fout optreedt, waardoor de bot stopt met werken, of als de onderliggende systemen veranderen en de bot moet worden aangepast. De processen waarbij deze variant van RPA wordt ingezet, verschillen van die van processen met attended RPA. Het gaat vaak om backofficeprocessen met een hoog volume dataverwerking, die continu worden uitgevoerd.
Toepassingen unattended RPA
Geschikte processen voor unattended RPA, die de bot dus 100% automatisch uitvoert, zijn processen voor bulkdataverwerking. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het verzamelen, analyseren en rapporteren van financiële gegevens in verschillende systemen. Een ander voorbeeld zijn gestructureerde klantprocessen, bijvoorbeeld wanneer de applicatie wordt getriggerd door inkomende webformulieren met aanvragen van producten. De bot leest dan de gegevens uit, voert deze weer in de nodige systemen in zoals het ERP systeem, controleert of de betaling is voltooid en geeft opdracht in weer een andere applicatie om het product te versturen.
Het grote voordeel van unattended RPA is de bot die continu doorwerkt, zonder pauze, nachtrust of ziekteverzuim. De productiviteit ligt daarmee veel hoger dan bij menselijke medewerkers, met bovendien een zeer laag foutpercentage.