Data management platform - ICTinformatiecentrum.nl

Data management platform

Data management platforms hebben belangrijke toepassingen op het gebied van marketing en sales. Hoe meer data beschikbaar is voor het aansturen van commerciële processen, des te effectiever en efficiënter kunnen deze uitgevoerd worden. De beschikbaarheid van steeds meer klant – en marktdata en de behoefte aan tools voor CRM en marketing automation hebben geleid tot de ontwikkeling van een data management platforms of DMP.

Wie kan u helpen?
Vind hier oplossingen en leveranciers.

Wat is een data management platform?

U beschikt over steeds meer data over klanten en prospects. Niet alleen in uw eigen systemen zit veel bruikbare data, van buitenaf is er ook veel data beschikbaar. Om van deze commerciële data gebruik te kunnen maken, moet u beschikken over een tool dat voorziet in het beheer van deze data, de analyse van de gegevens en de communicatie met klanten die hiervan een vervolg is. Een data management platform is dat tool. Met een data management platform verzamelt u, met gebruik van verschillende technologieën, data via verschillende interne en externe kanalen. Hierdoor heeft u beter zicht op wie uw klanten en prospects zijn en waar de grootste kansen voor u liggen. Het DMP kan u inzicht geven in de effectiviteit en resultaten van marketingcampagnes, het koopgedrag van klanten en uw marktkansen. Technisch gezien kunt u een DMP beschouwen als een datawarehouse en business intelligence in één, met een specifieke toepassing voor marketing en sales. Het kan u helpen bij het verkrijgen van een volledig klantbeeld. Daarmee wordt het mogelijk uw commerciële processen beter aan te sturen en zo het rendement van uw marketing en sales te vergroten.

Basisboek data
Ontdek de waarde van data
Over hoe u een datagedreven organisatie wordt

Hoe begint u een data management platform?

De volgende tips een aanwijzingen helpen u met het starten van een data management platform.

  • Weet welke doelen u nastreeft. Bepaal wat u met uw data wilt doen en hoe uw salesproces is.
  • Ga na of uw medewerkers er ook mee kunnen en willen werken.
  • Houd de regelgeving rond persoonsgegevens (AVG) goed in de gaten en zorg dat u eraan voldoet.
  • Zorg dat u toegang heeft tot alle voor u belangrijke data.
  • Voldoe aan de verwachtingen van uw klanten en verras ze niet met ongewenst gebruik van hun gegevens.
  • Beschik over een goed CRM systeem dat goed samenwerkt met het platform.
  • Bepaal vooraf of door de (soms grote) investering in tijd en geld een DMP lonend voor u zal zijn

Welke platform heeft u nodig?

De keuze van een DMP hangt van veel aspecten af. Uw salesprocessen en de beschikbaarheid van data zijn daarbij belangrijk. Bijna altijd zal u voor de keuze en implementatie van een oplossing afhankelijk zijn van deskundige hulp. Kijk welke oplossingen en leveranciers u kunnen helpen en gebruik de informatie van de DATA kennisbank. Dan beschikt u over de noodzakelijke kennis en u leert de specialisten kennen op het gebied van data management platforms. Specifieke marketing- en salesoplossingen kunt u ook vinden via onze website CRMsystemen.nl en de CRM box.

DATA box