CRM selectie | Over het kiezen van CRM software - ICTinformatiecentrum.nl

CRM selectie

Stappen die u niet mag overslaan bij de keuze van CRM software

CRM selectie, het kiezen van de juiste CRM software voor uw organisatie, is nog niet zo eenvoudig. Er is keuze uit honderden verschillende oplossingen, allemaal met hun eigen voor- en nadelen ten aanzien van het voor uw organisatie specifieke eisenpakket. Overlap in functionaliteit tussen de uiteenlopende pakketten en verschillen van mening bij de experts maken de keuze voor u nog onoverzichtelijker. En heeft u eenmaal een oplossing gekozen, dan wacht u nog de keuze van een CRM leverancier. Lees hier de aanwijzingen van het ICT informatiecentrum over het maken van de juiste keuzes bij CRM selectie.

crm selectie

Doelen bepalen

Om te weten of u uiteindelijk de juiste oplossing kiest, moet u eerst uw doelen vaststellen. Waarom wilt u een (andere) CRM oplossing? Waar heeft u behoefte aan? Wat wilt u bereiken met het CRM pakket? Wat missen uw salesmedewerkers op dit moment in hun werk? Wanneer en waarmee kunnen zij hun commerciële werkzaamheden optimaal uitvoeren? Welke belangen gelden er nog meer? Hoe maak je een evenwichtige afweging tussen die verschillende belangen? Kunt u het verwachtingspatroon managen? Want het zal niet alleen rozengeur en maneschijn zijn. Het kiezen en implementeren van CRM software gaat net als in veel andere keuzetrajecten rond software oplossingen met vallen en opstaan. CRM selectie gaat beter als u de verschillende belangengroepen op één lijn krijgt.

Functionaliteit bepalen

Omdat CRM selectie voor u geen alledaagse klus is, kan het wenselijk zijn om voor bepaalde (deel)trajecten een deskundige in te huren. Bijvoorbeeld voor het vaststellen van een specifiek pakket wensen en eisen. Beperk die inhuur echter tot een minimum. U weet immers zelf als geen ander hoe uw verkooporganisatie werkt en in welke markt u zit? Het is evident dat wanneer u in meerdere landen opereert er een module in het CRM pakket komt die met verschillende valuta kan omgaan. Daar heeft u geen expert voor nodig.

Bepaal vooraf welke specifieke functionaliteit u echt nodig heeft. Er zijn genoeg zaken die leuk en handig zijn om te hebben, maar niet strikt noodzakelijk. Die laatste categorie functies moet u zo snel mogelijk boven tafel zien te krijgen. Daarop moet de keuze van de CRM software worden gebaseerd, want dat zijn de hoofdzaken. Al het andere is (leuke) bijzaak. Hoe u een goede analyse doet en hoe u op een verstandige manier uw eisen en wensen formuleert, leest u in de informatie van de CRM box. U kunt deze hiernaast aanvragen.

Selectie: Longlist

U maakt eerst een voorselectie van CRM oplossingen die in grote lijnen voldoen aan de door u gestelde wensen en eisen: de longlist. Dat is prima te doen, ook als u nog niet helemaal precies weet wat de aanvullende eisen speciaal voor uw organisatie gaan worden. U kent immers uw basisbehoefte? Die (nu nog grote) groep aanbieders gaat u verder om informatie vragen via een Request for Information (RFI).

Selectie: Shortlist

U gaat nu verder selecteren in die longlist van CRM software, gebaseerd op de informatie die u heeft opgevraagd. Ten slotte houdt u enkele CRM systemen over, die voldoen aan de al wat meer uitgekristalliseerde eisen voor uw organisatie (de shortlist). Zorg ervoor dat er niet te veel CRM oplossingen overblijven in deze selectie, dat maakt het veel werk om tot een keuze te komen. Te weinig overblijvers echter betekent dat u geen keuze meer heeft…

Beoordelen CRM software

U gaat in deze fase van de CRM selectie verder met het toetsen van uw eisen en wensen aan de geboden oplossingen. U beoordeelt de systemen op elke eis of wens die u heeft geformuleerd en hangt daar een waardering aan. Of het nu een hoog of laag cijfer is, maakt in principe niet zo heel veel uit. Het is immers ook een relatieve waardering van de oplossingen ten opzichte van elkaar? Het moet echter wel een realistische waardering zijn, die goed aangeeft in hoeverre de oplossing aan uw wensen voldoet.

Checklist CRM selectie

In de CRM checklist vindt u tips om uw eisen- en wensenlijst samen te stellen om de juiste CRM software te selecteren.

wat is crm

CRM selectie

Lees meer over CRM selectie in de gratis boeken en whitepapers van het ICT informatiecentrum en blijf geïnformeerd via de ICT nieuwsbrief.