Wat is CRM | CRM software uitgelegd - ICTinformatiecentrum.nl

Wat is CRM software? Uitleg en toepassingen

CRM staat voor customer relationship management, ofwel klantrelatiebeheer. De software die hierbij gebruikt wordt, wordt aangeduid als CRM software of CRM systeem. Van alle nu beschikbare CRM applicaties en tools zijn de meeste online. De belangrijkste functie van de software is om uw commerciële en klantgerichte processen in goede banen te leiden. CRM software is basisbedrijfssoftware, zoals boekhoudsoftware dat ook is. CRM oplossingen zijn als losse applicaties beschikbaar die u koppelt met andere systemen in uw organisatie, of zijn onderdeel van breder inzetbare ERP software.

 

“Alles over CRM software en de selectie en implementatie ervan vindt u via de CRM kennisbank”

[ KENNISBANK ]

 

Toepassingen van CRM software

CRM software wordt hoofdzakelijk gebruikt door de afdelingen sales en marketing van bedrijven. Alle informatie en communicatie met en over klanten, geleverde diensten en producten, leveranciers of partners wordt verwerkt en is beschikbaar via dat ene systeem. U weet doorlopend precies met wie u heeft te maken, op welk moment, voor welke producten of diensten, wat de afspraken zijn en met wie u in contact staat.

Elke vorm van contact en informatie-uitwisseling via mail, telefoon of social media wordt consequent in het CRM systeem vastgelegd en beheerd. U kunt uw klantprocessen optimaal volgen en aansturen en u kent op ieder moment de statussen van uw salesprocessen. Omdat alle informatie in één systeem is ondergebracht, is het eenvoudig om deze met collega’s te delen.

CRM en marketing automation

In CRM legt u alle contacten vast en de status daarvan, ook in de eerste fase van uw salesproces. CRM speelt daarom ook een belangrijke rol in de communicatie met potentiële klanten waarmee u al contact heeft en met het in contact komen met nieuwe potentiële klanten, uw salesleads.

Bij het genereren van leads gaat het eerst om conversie. Zo wilt u bijvoorbeeld de bezoekers van uw website leren kennen. Hetzelfde geldt voor potentiële klanten die via een online advertentie iets bij u aanvragen of uw website bezoeken. Heeft u eenmaal een naam en e-mailadres, dan kunt u uw leads gaan opvolgen. Mail is hiervoor nog altijd een succesvol medium. Deze mails verstuurt u vanuit uw CRM systeem, evenals een nieuwsbrief en rechtstreekse communicatie met uw potentiële klanten.

Het proces van mailopvolging kunt u automatiseren. Hierbij worden afhankelijk van een trigger (een aanvraag, een klik op uw website, een item dat gelezen wordt in uw nieuwsbrief) een automatische mail verstuurt. Beperkt zich dat tot mail, dan heet dat e-mail automation. Gaat dat wat verder en heeft het ook te maken met bijvoorbeeld social media en andere media voor contact en interactie, dan spreken we over marketing automation. Het is tegenwoordig belangrijk dat e-mail automation en marketing automation onderdeel zijn van CRM software of dat specifieke software hiervoor eenvoudig met het CRM systeem gekoppeld kunnen worden.

Welke CRM software heeft u nodig?

Er is een groot aanbod van CRM software. Hoe u daar een goede keuze uit maakt leest u bij CRM selectie op deze website. Alle informatie hierover vindt u via de kennisbank of rechtstreeks bij CRM leveranciers. Complete informatie over het uitvoeren van het heel project, dus over voorbereiding, selectie en implementatie, ontvangt u via de gratis CRM box.

Welke waarde kan CRM software hebben?

Goed selecteerde en geïmplementeerde CRM software is van grote waarde voor iedere commerciële organisatie. Het draagt bij aan meer sales en dus omzet en mogelijk winst. Het zorgt voor een grotere klanttevredenheid omdat uw service verbetert. Voor uw eigen organisatie biedt het extra mogelijkheden om uw salesprocessen effectiever en efficiënter te maken. En daarnaast biedt het u extra mogelijkheden voor mobiele toepassingen en voor toepassingen op het gebied van social CRM.

Wat is social CRM?

Waar de communicatie met klanten en prospects eerder alleen verliep via e-mail, online, telefoon of persoonlijk contact, maakt social CRM gebruik van sociale media. Doel is om met gebruikmaking van social media technieken en services interactie te creëren met klanten en prospects. Bij moderne CRM software is dan inmiddels goed geregeld. Vanuit uw CRM systeem is interactie met klanten mogelijk via sociale media zoals X (Twitter), Facebook, Instagram of LinkedIn.

Meer weten? Vind alle informatie via de CRM kennisbank