Beginnen met digitale transformatie - ICTinformatiecentrum.nl

Beginnen met digitale transformatie

Uw bedrijf maakt al enkele jaren deel uit van een markt, economie en samenleving waarin de digitale transformatie volop aan de gang is. Als u tot nu toe heeft afgewacht om uw organisatie toekomstbestendig te maken, is daar nog steeds tijd voor. Vraag is wanneer u ermee begint, want de tijd werkt niet in uw voordeel.

Fases in digitale transformatie

De beste aanpak is stap voor stap: doelen vaststellen, strategie bepalen, plannen maken, kennis verrijken, beslissingen nemen, oplossingen implementeren, evalueren en optimaliseren. En dan door naar het volgende onderdeel van uw bedrijfsproces. Alles tegelijk aanpakken is niet verstandig. Om te kunnen bepalen waar uw grootste kansen op verbetering liggen, helpen de onderstaande vragen u in de goede richting. Beantwoord deze met medewerkers en leidinggevenden, zodat er een betrouwbaar beeld ontstaat.

Klanten

  • Hebben wij al een integraal klantbeeld?
  • Weten wij waarom onze klanten klant van ons zijn?
  • Weten wij wat wij aan onze klanten kunnen verdienen?
  • Weten wij wanneer en waarom klanten overstappen naar de concurrent?
  • Weten wij wat onze klanten willen en kunnen wij dat ook leveren?
  • Welke customer experience streven wij na?
  • Passen onze CRM software en marketingtools daarbij?

Basis bedrijfssoftware

  • Welke bedrijfssoftware is verouderd en werkt niet meer zoals we zouden willen?
  • Zijn onze administratieve processen onder controle?
  • Weten wij doorlopend hoe wij er financieel voor staan?
  • Hebben we tijdig goede rapportages?
  • Helpen onze ERP en CRM oplossingen ons of belemmeren deze een optimaal bedrijfsproces?
  • Is ons HRM proces voor managers en medewerkers geoptimaliseerd?
  • Hebben wij de documentenbeheer op orde?

Data

  • Over welke data beschikken wij en wat doen we daarmee?
  • Willen wij een datagedreven organisatie zijn?
  • Nemen wij beslissingen gebaseerd op feiten en inzichten of nog steeds op gevoel?
  • Op welke vragen over de effectiviteit en efficiency van ons bedrijfsproces willen wij een antwoord, maar hebben wij dat niet?
  • Welke rol gaat of kan artificial intelligence (AI) bij ons spelen?

Logistiek en service

  • Zijn onze klanten maximaal tevreden over onze logistieke prestaties?
  • Hebben wij de optimale voorraad en kloppen onze inkoopprocessen altijd?
  • Zijn er oplossingen voor de zwakke plekken in onze logistiek?
  • Hoe belangrijk is leveringsbetrouwbaarheid?

Communicatie

  • Verlopen de interne en externe communicatie zoals wij dat willen?
  • Is de bereikbaarheid goed, ook via mobiele devices en onze websites?
  • Kunnen wij gemakkelijk samen plannen, samen organiseren en samenwerken?
  • Zijn social media geïntegreerd in de tools die wij nu gebruiken?
  • Horen klanten vaak genoeg van ons?
  • Kunnen onze klanten ons bereiken en spreken zij direct de juiste personen?

Cloudoplossingen

  • Is onze bedrijfssoftware vanaf iedere locatie toegankelijk?
  • Voorziet onze IT infrastructuur in thuiswerken?
  • Bellen, vergaderen en werken wij efficiënt samen via internet?
  • Zijn onze data en documenten overal voor ons beschikbaar?
  • Zijn we zo flexibel dat de werkplek van onze medewerkers er niet meer toe doet?

Er is nog veel meer dat uw digitale transformatie bepaalt. Het beste is om uw wensen en verwachtingen te bespreken met een specialist. Als wij u daarmee in contact kunnen brengen horen wij dat graag.