Hoe specifiek moet bedrijfssoftware zijn? - ICTinformatiecentrum.nl

Hoe specifiek moet bedrijfssoftware zijn?

Hoe specifiek moet bedrijfssoftware zijn?

Bij het kiezen van nieuwe software kunt u zich afvragen hoe specifiek deze moet zijn voor uw branche of toepassing. Antwoord is dat in de meeste gevallen standaardoplossingen een uitstekende keuze zijn en dat het succes van het project niet bepaald wordt door de ingebakken branche- of toepassingsgerichte eigenschappen van de software, maar door wie het implementatietraject bij u uitvoert.

Toeters en bellen

Een metafoor die we wel vaker gebruiken: zie bedrijfssoftware als een auto. Er zijn dure auto’s van hoge kwaliteit met alles erop en eraan. En er zijn goedkopere auto’s met minder toeters en bellen. Met beide komt u in principe overal, in evenveel tijd, droog en veilig. Het verschil zit ‘m vooral in luxe, comfort, status en heel veel features die wel leuk of prettig zijn, maar niet noodzakelijk.

Vergelijkbaar

Voor bedrijfssoftware geldt hetzelfde. Qua mogelijkheden en uitvoering zijn er verschillen, maar functioneel is bijvoorbeeld alle ERP software voor een heel groot deel hetzelfde. Dat geldt ook voor CRM, HRM, DMS of andere bedrijfssoftware. In de meeste gevallen kunnen standaardoplossingen dan ook ruimschoots bieden wat u nodig heeft. Daar waar specifieke software echt een meerwaarde biedt, moet sprake zijn van een bedrijfsproces dat echt afwijkt. Ofwel, om in autotermen te blijven: de meeste mensen rijden het best in een gewone personenauto, maar voor een tocht door de jungle kunt u maar beter een terreinwagen hebben.

Specialist

Het is dan ook in de meeste projecten niet de software zelf die deze speciaal geschikt maakt voor uw branche of toepassing. Dat specifieke komt voort uit de kennis en ervaring van de specialist die de software bij u implementeert. Zie deze specialist als de chauffeur van de auto. En dan is het handig (en verstandig!) dat u een chauffeur heeft die Parijs kent als u door Parijs wilt rijden en een chauffeur die Amsterdam kent als u daar bent. Met welke auto dat is, is minder belangrijk.

Kennis en kunde

In softwareprojecten is het essentieel dat uw implementatiepartner uw processen kent, ook als deze heel specifiek zijn voor de branche waarin u actief bent. Kennis van de software zelf is uiteraard ook noodzakelijk, maar niet voldoende. Ervaring met uw business is belangrijk. Kennis en kunde maken uw softwareproject pas echt succesvol.

Dus, als de chauffeur in Parijs de weg kwijt raakt of brokken maakt, dan heeft dat niets met de auto te maken. U had een andere, betere chauffeur moeten kiezen, die verstand heeft van de auto én vooral van de stad. Zoek dus niet alleen naar ‘de auto’ als u nieuwe software nodig heeft, maar vooral naar een ‘goede chauffeur’. Wie u helpt bij de implementatie is essentieel voor het resultaat. En veel belangrijker dan de keuze van de software zelf.

Om niet te verdwalen of te crashen wijzen de ERP box, CRM box, HRM box of een andere bedrijfssoftware box u de weg naar ervaren chauffeurs met betrouwbare auto’s.

Goede reis!