Digitale transformatie toepassing en voorbeelden – ICT informatiecentrum

Digitale transformatie toepassing en voorbeelden

Negen van de tien bedrijven zijn bezig met een digitale transformatie. Het doel verschilt per functiegebied. De directie moet het hoofd bieden aan concurrenten die nieuwe technologie slim inzetten. Goed data management en doordachte data analytics geven inzichten in het functioneren van de eigen organisatie, markten en concurrentie. Operations en finance willen digitaliseren om processen kostenefficiënter in te richten. De IT afdeling denkt IT beheer en cloud oplossingen. Marketing ziet technologische mogelijkheden om de klantreis beter aan te sturen. En sales is op zoek naar meer leads via nieuwe kanalen. Uit die veelheid aan doelen blijkt dat de digitale transformatie een containerbegrip is. Toch zit er een centrale gedachte achter. Die is vervat in de kreet ‘digital first’. Maar wat triggert de transformatie? Wat biedt digitale transformatie u in de praktijk? Wat zijn toepassingen en voorbeelden van digitale transformatie? Welke technologische trends zijn leidend? En hoe leidt u het transformatieproces in goede banen?

Triggers voor de transformatie van business modellen

Technologisch gedreven nieuwkomers kunnen markten compleet ontwrichten. Tesla, Amazon, Uber, Booking.com, Alibaba of Zalando zijn voorbeelden. Ruim de helft van de bedrijven die medio 2000 in de Fortune 500 stonden bestaat niet meer. In Nederland was de opkomst van e-commerce hoofdoorzaak voor het faillissement van onder meer de Free Record Shop en V&D. Vandaar dat steeds meer bedrijven zich bezinnen op hun businessmodel. Hier een overzicht van de transformaties in de netwerkeconomie.

Van producten naar diensten

Technologisch innovatieve ondernemingen hebben vaak zelf geen productiefaciliteiten of fysieke middelen (meer). Ze leveren alleen diensten. Zo bezit Uber zelf geen taxi’s, heeft Booking.com geen hotelkamers en beschikt Alibaba niet over eigen fabrieken of fysieke winkels. Het succes van deze ondernemingen zit ‘m in de snelheid waarmee ze vraag en aanbod kunnen koppelen.

Machines in plaats van mensen

Robotisering kan steeds meer menselijke activiteiten overnemen. Niet alleen in de maakindustrie, ook in de zorg of thuis. Dankzij 3D printtechnieken kunnen we producten maken in kleine oplagen, zonder dat daar mensenhanden aan te pas komen. Smart Industry richt zich op betere, goedkopere en vaak ook schonere productieprocessen, dankzij moderne technologie, geavanceerde software en de juiste data.

Digitale transformatie toepassing

Veranderingen in de ketens

Bedrijven als Coolblue en Zalando zijn groothandelsbedrijven die de functie van retailers overnemen door direct aan huis te leveren. Zo verkorten ze de keten. Ondernemingen als thuisbezorgd.nl verlengen juist de keten in de food sector door nieuwe afzetkanalen te creëren. Er worden ook compleet nieuwe ketens opgezet die markten openbreken. In de AV sector geeft Spotify de doodsteek aan de CD verkoop en wint Netflix het van de tv-zenders. Wat vakantie en vervoer betreft faciliteren autodeelplatformen en bemiddelingsplatformen zoals Airbnb transacties tussen particulieren.

Integratie van processen en informatie

Twee Nederlandse bedrijven zijn uitgegroeid tot wereldspelers op deze gebieden. Adyen biedt internationale ondernemingen één platform voor elke betaalmethode. Elastic ontwikkelde een open source platform om de meest uiteenlopende documenten te doorzoeken. Verder zijn er legio voorbeelden van digitale transformatie van ‘informatieverzamelaars’, waaronder Indeed voor vacatures en Funda voor huizen.